Katselin aidan vierellä kuinka Retu ja Jackal kirmailivat laitumella, ne tulivat joten kuten toimeen. En osannut vielä päättää järjestäisinkö Retulle oman laitumen, se kun näytti tulevan toimeen Jackalin kanssa. En jaksanut vatvoa asiaa sen enempää vaan pujottauduin aidan välistä, oli aika luoda luottamus uuteen orhiini. "Retuu!" huhuilin ja astuin muutaman askeleen eteenpäin. Jackal kyllä ravasi hörähdellen luokseni, mutta jykevä ori pysähtyi vähän matkan päähän. Se värisytteli sieraimiaan ja katseli, kuinka musta ruuna kerjäsi huomiotani. Rapsuttelin Jackalin turpaa tarkkaillen samalla Retun reaktiota. Ori oli hieman jännittynyt ja otti muutaman askeleen lähemmäs. Se nakkeli päätään ja pärskähti. "Tule, poikaseni" kutsuin oria lempeästi, edelleen silittäen Jackalin kaulaa. Ruuna töytäisi minua turvallaan ja katsahti sitten toiseen hevoseen. "Jackal hei, vielä ei oo sun vuoro, muruseni" lepertelin ruunalle ja suukotin sen turpaa. Jackal hörähti ja tapitti minua. Retu kyllästyi kököttämään paikallaan, joten se otti jälleen pari askelta. Jackal pärskähti, ilmeisesti tajutessaan etten ollutkaan hakemassa sitä. Se lähti portin luona olevalle juomakaukalolle ja ryhtyi juomaan. Otin askeleen Retua kohti, joka katseli minua korvat höröllään. Käännyin kylki orin suuntaan ja laskin katseeni maahan, piilottaen riimunnarun vasemmalle puolelleni ja maiskautin. "Tulehan nyt, poika" kutsuin oria lempeästi. Retu heilautti päätään ja askelsikin sitten reippaasti luokseni. Se nuuhki olkaani ja tuhisi. Käänsin katseeni oriin ja silitin sen kaulaa varovasti. "Mennäänkös kentälle?" kysäisin ja kiinnitin narun riimuun. Retu asteli reippaasti vierelläni kohti porttia ja siitä kohti harjauspaikkaa, jossa Retun harjat vielä odottelivat talliin vientiä.
Saatuani Retun harjattua, askelsimme kohti kenttää. "Rakennetaas vähän luottamusta" mutisin hevoselle samalla kun suljin portin. Talutin hevosen keskelle kenttää, irroitin narun riimusta ja yllytin hevosen vauhtiin. Retu katsahti minua hieman hämillään. Se heilautti päätään, pukitti ja hyppeli pystyyn. Ohjailin oria parhaani mukaan juoksemaan ympyrää ja pysymään laukassa. Hevosen jalat suorastaan nieli kenttää, pitkät askeleet ori kun omasi.
Hevonen jaksoi juosta yllättävän kauan, kuitenkin se kyllästyi pian juoksemaan yksin. Se laski päätään ja käänsi korvansa minun suuntaan. "Ptruu, hidasta poika" sanoin hiljaa, en kuitenkaan kääntynyt. Retu hidasti raviin ja heilautti päätään. Annoin orin ravailla muutaman kierroksen, huomasin sen kuitenkin jo availevan suutaan joten päätin kääntää kylkeni sille. Retu pysähtyi kuin seinään selkäni taakse. Pysyin hievahtamatta paikallani, kunnes kuulin hevosen askeleet. Pian tunsin kuinka ori hamusi niskaani ja hörisi hiljaa. "Hei poikaseni" kuiskasin ja käännyin hitaasti ympäri. Silitin hevosen päätä ja otin herkun taskustani. Tarjosin sen orille, joka nappasi sen nätisti kädestäni. Lähdin kävelemään kenttää ristiin rastiin, hevosen seuratessa jokaista liikettäni. Otin muutamia juoksuaskelia ja Retu ravasi perässäni. Palkitsin hevosen välillä herkulla. Pysähdyin kentän keskelle ja Retu kiersi eteeni. Silitin hevosen kaulaa ja tuuppasin sitä kevyesti taaksepäin, Retu lähti kiltisti pakittamaan. "Hyvä poika" mutisin ja pysähdyin. "Tämä saa riittää tälle päivää, pääset vielä pihalle Jackalin kanssa" höpötin hevoselle ja halasin oria pikaisesti. Kiinnitin riimunnarun portin luona riimuun ja talutin hevosen harjauspaikalle. Harjasin orin perusteellisesti, jonka jälkeen vein sen tarhaan.