Hallavan kouluvalmennus (Tie Tähtiin)Vai että valmennukseen25.03.2019
”Sä lähdet nyt mun kanssa Hallavaan valmentautumaan”, oli Hannele todennut aamulla tallissa. Olin katsonut sitä typeränä ja pysäyttänyt luudan liikkeen.
”Sä et hevosta juoksuttamalla käännä tätä surkeaa cup-menestystä”, se oli jatkanut kylmästi. Se oli siis nähnyt meidät eilen, vaikka mä en ollut nähnyt sitä. Olin siristänyt silmiäni, alkanut jo melkein suuttua. Olin totta vie ollut hämmentynyt, miten suoraan ja kovasti nainen puhui. Hannele oli yleensä aina hirmuisen mukava.
Myöhemmin samana päivänä mä ymmärsin, miksi Hannele oli puhunut niin. Se tunsi mut – me oltiin tunnettu vuosia. Se tiesi, että ärsyttämällä se saisi mun kilpailuvietin vimmastumaan. Mä tiesin sen vasta nyt, kun ratsastin alkukäyntejä Hallavan maneesissa. Samassa valmennuksessa olivat kahden ensimmäisen osakilpailun voittajat vaativasta beestä. En keskittynyt mihinkään muuhun kuin siihen, että mustahan olisi kilpailemaan niitä vastaan. Siinä ei ihmissuhdekiemurat enää tulleet sekoittamaan ajatuksia.
Taivuteltuani Cubaa molempiin suuntiin sekä käynnissä että ravissa oloni oli itsevarma. Cuba oli kuulolla, kun osasin itse keskittyä sen ratsastamiseen just eikä melkein. Olihan se kiireinen ja otti kierroksia aina, jos joku muista hevosista kävi liian lähellä, mutta silti. Tamma palasi avuille, kun sitä muistutti mitä oltiin tekemässä.
Ensimmäinen tehtävä oli pohkeenväistö ravissa. Cuba kyllä tuli suorassa halkaisijalle, mutta vähän turhan kovaa. Tein ahkerasti puolipidätteitä, jotta sain hevosen sopivaan tempoon väistöä varten. Ensimmäinen meni vähän sähläykseksi, mutta jo toisella kerralla Cuba pysyi avuilla ja askelsi nätisti ristiin. Parin onnistuneen väistön jälkeen tehtävään lisättiin laukkaa. Olin ehkä kehunut tammaa liian aikaisin, sillä siitäkös se taas riemun repäisi. Pääty-ympyrän jälkeen oli tarkoitus siirtyä takaisin raviin, mutta Cuballa oli muita suunnitelmia. Käänsin tamman heti uudelle voltille, ja muutaman laukka-askeleen jälkeen sen askel hidastui ja pitkällä sivulla olimme taas puhtaassa ravissa. Taputin kirjavaa kaulalle ja valmistelin sitä toistamaan saman uudestaan.
”Muista pysyä itse rentona, mutta reagoi aina heti, jos se meinaa karata”, valmentaja muistutteli, kun käänsin Cuban taas laukkaympyrälle. Cuba ei suinkaan ollut ensimmäinen tai toinenkaan nuori ja herkkä tamma, jota olin ratsastanut, joten selvähän se. Tajusin kuitenkin olevani aavistuksen hermostunut vieraan valmentajan silmien alla, näin kovatasoisessa ryhmässä.
Valmennusten jälkeen Reita kettuili, että nytkö vasta olin tajunnut, että näissä kisoissa oli kuin olikin kovatasoisia ratsukoita eikä niitä voitettaisi tekemättä oikeasti töitä. Naljailin takaisin, että miksei herra hyvä itse sitten kilpaillut expterissä jos oli niin expertti. Ja kun me sitten kaikki sullouduttiin autoon, tajusin olla onnellinen siitä, että mulla oli sellainen kaveri kuin Reita kaiken tän paskan keskellä. Vaikka enhän minä mitään mistään puhunut - mutta jos joskus päättäisin avata suuni, niin se kyllä varmaan kuuntelisi.