|
| Lanselot | |
| | Kirjoittaja | Viesti |
---|
Crimis Admin
Viestien lukumäärä : 805 Join date : 12.11.2012 Ikä : 31
| Aihe: Vs: Lanselot Su 15 Maalis - 14:02 | |
| Bella koulutunnilla 14.03.2020
Kirjoittanut Bella VRL-14703
Olin haaveillut ratsastustunnista - siis sellaisesta kunnollisesta. Ei sellaisesta, jossa joku yrittää neuvoa minua kesyttämään kuritonta shetlanninponia tai sellaista, jossa kyseessä on entinen räjähdysaltis esteratsu. Ja koska nopea toiminta on kätevää, tajusin jo samana iltana seisovani Hukkasuon maneesin ovella. Hevonen oli luvattu laittaa minulle valmiiksi ja maneesin oven takana vastassa olikin mukavalta vaikuttava, Hanneleeksi esittäytynyt nainen, sekä valkoinen hunterruuna. Hannele kertoi jotain Lasse-nimisestä ratsustani samalla, kun kiipesin ruunan selkään. Lyhensin jalustihihnat itselleni sopiviksi ja pyysin ruunaa uralle kävelemään.
Jo heti alkukäynneissä sain ruunasta mukavan vaikutelman; se käveli rennosti, mutta itsensä kantaen. Se oli aivan toista maata kuin kipittelevä ylisäikky shetlanninponi tai entinen, turtunut tuntihevonen. Alkuraveja mentäessä sain huomata, että ruuna oli mukavan herkkä - ei tarvinnut yrittää ratsastaa betoniporsaalla. Hannele antoi muutamia neuvoja juuri Lassen ratsastukseen. Muutaman raviympyrän jälkeen alkoi yhteistyömme osua hieman yhteen, kun tajusin ratsastaa Lassea tarpeeksi pehmeästi ja herkästi. Toisaalta huomasi, että ruuna olisi varmasti mennyt kovempaakin, mutta se ei tehnyt niin - ainakaan ilman pyytämistä.
Ensimmäinen varsinainen tehtävä oli laukkatehtävä. Aluksi toki sain mennä rennosti molempiin suuntiin laukkaympyröitä. Lasse oli oikein rento ja reipas. Se kulki pyöreässä muodossa ja käytti koko kroppaansa - toisin kuin kiukuttelevat shetlanninponit. Rentojen laukkapätkien jälkeen oli vuorossa hieman laukan kokoamista ja lisäämistä. Hannele kertoi, että oli suunnitellut ihan perusjuttuja. Olin tyytyväinen tähän, sillä en ollut pitkään aikaan päässyt ratsastamaan näinkään tavoitteellisesti ja laadukkaasti. Aloitimme laukkatyöskentelyn kokoamisella - josta jatkettiin taas normaaliin työskentelylaukkaan. Laukan pidentäminen ei onnistunut aivan yhtä hyvin, sillä muutaman kerran Lasse lähti hieman turhan roimasti eteen - ja lisäys muistutti lähinnä ajolähtöä. Kyseessä oli kuitenkin täysin omat virheeni ja Hanneleen hyvillä ohjeilla - ne puolipidätteet ja pehmeät avut - saimme lisäämisetkin onnistumaan.
Laukkatyöskentelyn jälkeen otettiin hieman pidemmät välikäynnit, joiden jälkeen pääsin tekemään Lassen kanssa samankaltaista tehtävää ravissa. Olin niin fiiliksissä päästessäni kokoamaan Lassen ravia - ruuna vastasi apuihin tarkasti ja kuunteli niin hyvin! Lisäykset onnistuivat nyt hyvin sekä sujuvasti ja saimme jopa Hannelelta kehuja. Vähän välillä jouduin itse skarppaamaan täsmällisyydessäni, mutta Lasse suoritti antamani avut jopa hieman ennakoiden - ja näin ollen välttäen epämääräiset käskyni.
Aivan liian pian oli jo loppuravien vuoro. Niissä Lasse sai venyttää kaulaansa ja sain itsekin keventää. Loppukäyntien aikana juttelin Hannelen kanssa tunnin kulusta. Kiittelin naista erityisen hyvästä tunnista ja kehuin ratsuni maasta taivaisiin. Lasse oli varsin sympaattinen tapaus - ja niin miellyttävä sekä taitava!
Hanneleen kommentti:
Hyvinhän se sujui, et ole ollenkaan niin ruosteessa kuin annoit ymmärtää! Taisit itsekin huomata, että yhteistyö Lassen kanssa sujui heti paremmin, kun pehmensit kättäsi. Ruunalla oli menohaluja, mutta sait sen hyvin hallintaan – puolipidätteidin tärkeyttä ei tule unohtaa. Lisäykset sujuivat ravissa todella hienosti; laukassa tuntuma katosi helposti ja sai Lassen ryntäämään eteen. Älä heitä käsiä pois, vaikka annat hevoselle tilaa, niin hyvä tulee. Kiitos mukavasta tunnista myös sinullle! | |
| | | Crimis Admin
| Aihe: Vs: Lanselot Ma 16 Huhti - 11:18 | |
| Voihan minttukaakao sentään! Hiukan täällä nauratti, vaikkei ehkä saisi. Tää on se valkoisten hevosten kirous - siksei niitä tallista montaa löydykään. Mutta hei, teillähän meni tilanteeseen nähden ihan yllättävän hyvin. Suosikki: Niistä tuli hienot. Ainakin jos kyse olisi ollut eskari-ikäisistä taiteilijoista. | |
| | | Emilia Mode
Viestien lukumäärä : 340 Join date : 10.08.2013 Ikä : 31
| Aihe: Vs: Lanselot La 14 Huhti - 23:37 | |
| Tie tähtiin 15.4. - Kakkaläntti ja kaakaota
Kolmansissa osakilpailuissa meillä oli kotikenttäetu. Minä käytin sitä röyhkeästi hyväkseni ja iskin autoni parkkiin henkilökunta -kyltin eteen. Samaisia kylttejä olin eilen iskenyt maahan talliporukan aavistellessa, että parkkipaikka saattaisi tulla aika täyteen, joten olimme varautuneet etukäteen ja askarrelleet hieman liikenteenohjauskylttejä. Niistä tuli hienot. Ainakin jos kyse olisi ollut eskari-ikäisistä taiteilijoista.
Kein auto oli pihassa, joten otin ensimmäiseksi kohteekseni tammatallin. Kei olisi varmasti siellä, kiillottamassa Tashan jo valmiiksi hienoa kiiltävää turkkia. Voisinpa sanoa omastakin hevosestani niin… Prookkiksesta lähti karvaa kuin mammutista ja oli ehkä ihan hyvä, että kilpailin Lassella enkä puoliksi kaljulla puoliksi jääkarhulla ponillani. Lasse oli hieno. Ja osasi asioita, en voinut pistää kohtalaista menestystämme hevosen piikkiin kuten olisin voinut tehdä Prookkiksen kanssa. Eikä se meidän menestyksemme - tai oikeastaan sen puute - haitannut minua niin kovin. Ei tämä ollut niin vakavaa. Ja sitä paitsi me olimme Lassen kanssa tehneet töitä yhdessä vasta aika vähän aikaa. Ja vaikka kehno ratsastamiseni oikeasti harmitti, en ollut puhunut siitä mitään. Ja sitä paitsi, Kei oli ollut jo tarpeeksi pettynyt hävitessään ratsastuskoululaisille esteillä, joten en ollut lisännyt vettä myllyyn. Oma menestyksenikin kun nyt oli jo valmiiksi hataralla pohjalla.
Poikaystäväni, vai pitäisikö tässä iässä jo sanoa miesystävä? Ei, se sai minut kuulostamaan keski-ikäiseltä. Poikaystäväni löytyi kuin löytyikin oman hevosensa luota ja olin jo nojaamassa kohti suukkoa, mutta haukottelinkin pitkään ja makeasti. Tai niin pitkään ja makeasti kuin viimeisen vuorokauden valvoneen henkilön haukotus olikaan. Olin eilen tehnyt iltatallin, lähtenyt sitten yövuoroon ja palannut juuri nyt töistä niin suihkunraikkaana kuin poliisiaseman suihkusta pääsi. Oli pitänyt jopa meikata silmänalusia hieman piiloon. Kei ojensi pyytämäni litran termospullon täynnä vahvaa mustaa kahvia ja sanoi, että saisin sydänkohtauksen jos joisin sen kaiken. Ja että hänellä oli toinen termari kuulemma jotain vahvempaa, mikäli halusin. Sehän varmasti edistäisi radan muistamista, pitkä työvuoro ja tyhjä vatsa täynnä kahvia ja minttukaakaota. Se olisi varmasti upea näky. Kouluratsastusta huipussaan. Minähän kun ratsastin jo valmiiksi niin hyvin. "Hei muuten, kävin kattomassa Lassen kunnon, ja tota… Kannattaa ottaa perunajauhot mukaan." "Mitä. Ei, miten? Mä pistin sille loimen päälle yöks ja kaikkee?" "Sillä oli se aamulla puoliks pois päältä ja toinen kankku paskassa. Se on keltanen." "Älä viitti." "Voin vaikka näyttää."
Koska en millään jaksanut uskoa, että eilen kovalla vaivalla puunaamani Lasse olisi yön aikana liannut itsensä, Kei sai tulla mukaani todistamaan sanansa. Ja nappaamaan kiinni, kun meinasin pyörtyä nähdessäni valtavan keltaisen läntin valkoisen ruunan kankulla. Miksi? Ruuna teki sen varmasti tahallaan, naureskeli eilen vain koko sen ajan kun pakonomaisesti harjasin sitä puhtaaksi. Lälläslää, etpä Emilia tiedäkään mihin tämän kiiltävänvalkoisen kankkuni tungen yön ajaksi! Eipä ainakaan loimen sisään.
Minulta meinasi jopa päästä pienet itkut väsymyksen ja kahvin takia, enkä kiistä hakeneeni Kein kätköistä sitä toista termospulloa. Sen kiistän, että olisin muka juonut sen tyhjäksi. En varmana. Yhden ainoan huikan otin. Ja ehkä toisenkin. Mutta en enempää!
Keltainen kakkaläntti ei kaakaorohkaisuistani ja aggressiivisesta hinkkauksestani huolimatta lähtenyt mihinkään, eikä perunajauhokaan juuri parantanut tilannetta. Sitten minulle tuli hieman kiire pukea ja laittaa hiukset kiinni ja ottaa vahingossa juotavaa väärästä pullosta. Niinpä me astelimme kouluaitojen sisälle ylpeänä, valtavine kakkaläntteine ja harottavine hiuksineen kaikkineen. Ja hassua kyllä, sillä hetkellä se tuntui parhaimmalta kouluradalta ikinä. Ehkä se oli se kaakao. | |
| | | Crimis Admin
| Aihe: Vs: Lanselot To 28 Joulu - 14:43 | |
| Mihin Crimis ei ryhtyisi? Kun Hemsburystä huhuiltiin, kuka haluaisi lähteä tapaninpäiväksi britteihin hunting-retkelle, voitte arvata kuka oli etunenässä lähdössä. Ratsuksi valikoitui tietysti Lasse, olihan ruuna kenttäpainotteinen hunter - luotu tähän. Jopa englannissa oli joulukuussa pieni pakkanen, joten kirpeä sää sai matkasta väsyneet ratsukot reipastumaan. Upea reissu, joskus uudestaan! | |
| | | Crimis Admin
| Aihe: Vs: Lanselot Ma 18 Joulu - 13:48 | |
| Oon niin iloinen, että rupesit Lassen vuokraajaksi! Se on oikea prinssihevonen - arvasin, että rakastut siihen. Alku on aina vaikeinta. Ja ymmärrän, että tällainen muutos oli kynnyksen takana. Kiinnostaisiko sua valmentautua ja mahdollisesti startata pienissä kilpailuissa joskus Lassen kanssa? Hyvällä hevosella voisit keskittyä itseesi ratsastajana. Tällainen ideanheitto vain, älä ota mitenkään painostavana. ^^
Suosikki: Harmi, olisinpa voinut hinkata jotain sinnikästä kuralänttiä irti seuraavat kolmekymmentä vuotta. | |
| | | Emilia Mode
| Aihe: Vs: Lanselot Ma 18 Joulu - 12:29 | |
| Alku
"Prookkis pitää uudelleenkouluttaa. Tai ainakin ratsukouluttaa", mumisin tallituvan sohvan pohjalta. "Ai jaa? Ja se ei ollu kipee mistään?" aivan yhtä sohvan pohjalla oleva Kei kuulosti uniselta. "Ei, ei ainakaan löytyny mitään. Vissiin uhmaikä." "Hmm." "Pidetään vähän taukoa ja katotaan missä mennään sit hetken päästä." Meillä oli menossa jo jonkinlaiseksi rutiiniksi muodostunut taukohetki aamutallin jälkeen. Paitsi tänään ainoastaan Keillä oli ollut aamutalli, mutta olin tullut mukaan huvikseni. Ja saadakseni kyydin tallille, sillä olin kyläillyt Keillä nyt pari päivää, kun yläpuolella olevassa asunnossa oli tapahtunut vesivahinko, ja oma asuntonikin joutui siten remontin kohteeksi. En ollut siitä läheskään yhtä pahoillani, kuin olisi ehkä pitänyt.
"Mä oon hei miettiny yhtä juttua, ja mulla on idea", Kei totesi hetken hiljaisuuden jälkeen. "Onks se yhtä hyvä idea ku se, et mennään tanssimaan?" kohotin kulmaani. "Ei, vaan parempi, ja sitä paitsi, älä yritä, sä rakastit jokaista hetkeä siitä." "No niin kai, kun mä olin juonut niin paljon et hyvä kun pystyin pystyssä." "Eikä sulla silti ollu krapulaa, en oo vieläkään ihan varma, ootko oikee ihminen." "Mulla on vaan teräsmaksa. Ei mut oli se hauskaa, oikeesti." "Et kyllä oikeesti pysyny pystyssä, vaan sä seisoit mun varpailla yhekskyt prosenttia ajasta", Keillä oli pilke silmäkulmassa ja virne naamallaan. "Hyst perun sanani oli paska reissu ei enää ikinä. Enkä muuten varmana seissyt", nauroin, ja kysyin sitten, mikä suuri idea hänellä oli olikaan.
"Okei, ja älä nyt pahastu, mutta milloin viimeks oot mennyt kunnon hevosella?" Olin jo sanomassa vastaan, kunnes Kei lisäsi: "Semmosella, joka on hyvin koulutettu ja hevoskokoinen." Olin sanomassa, että öö Tumppi, vuos sitten, mutta sitten tajusin, että niin kiva kuin lämppäri olikin ollut, sen taidot olivat loppuneet ravipohkeenväistöihin, jotka eivät olleet hienoja nähnytkään. Hyvä että väistöistä menivät. Tumppia ennen, hmm, en varmaan ikinä? "Paitsi nyt. Nyt kun tolle Lasselle etitään vuokraajaakin, mikset sä kokeilis? Se on kiva, musta tuntuu, että se olis just sun tyyppinenkin. Ja tiiän että tykkäät siitä." "Enhän mä voi! Se on nii hienokin..!" en viitsinyt sanoa ääneen, että mitä jos rikkoisin senkin, mitä jos Prookkiksen ongelmat olisivat minun aiheuttamiani ja rikkoisin ja pilaisin hienon hevosen, joka ei edes ollut omani, ja jota en ikinä pystyisi maksamaan? Kieltämättä siinä Kei osui oikeaan, että olin varsin tykästynyt vaaleaan ruunaan. Se oli jotenkin niin kivan rento ja rempseä ja sen kanssa kaikki oli helppoa. Ainakin tarhaus ja ruokinta, muuta en ollutkaan sen kanssa tehnyt, mutta silti. "Hyvin voit! Hevonen sekin vaan on. Ja koska tiiän että mietit sitä, ei hevosta yhellä kerralla pilata. Luota ittees." No, kai sitä voisi kokeilla. Ja valehtelisin, jos väittäisin, ettei ajatus houkutellut minua.
----
"Mut se on noin iso! En mä pysty- mitä jos se- mitä jos mä-" seuraavana päivänä seisoin Lassen karsinan ovella, kädessäni riimu, jota puristelin hermostuksissani uuteen uskoon. Vieressä seisova Crimis naurahti. "Ei se oo iso, se on vaan hevonen, eikä ees hevoseks kovin iso!" "Korkeelta putoo silti..." "Ai Lasselta? Ei sieltä mihinkään putoa, toi on varmaan tallin varmin hevonen. Snorren jälkeen tietysti, sen kanssa ei voi kilpailla." "No ei, Snorre on ihan omassa luokassaan. Tiiäks, kerran mä olin ottamassa sitä sisälle, ja katolta tipahti lumet siihen ihan viereen. Snorre seiso ihan paikoillaan, sen toinen korva vaan liikku vähän." "Ja Lasse tulee hyvänä kakkosena. Hyvin se menee!" Crimis näytti niin vakuuttavalta, että jouduin nielemään epäilykseni ja astumaan karsinaan. Kyllä minä nyt hevosen osasin harjata. Loimen alta kuoriutui varsin puhdas valkoinen karva, joten ei minulle paljoa harjaamista jäänytkään. Harmi, olisinpa voinut hinkata jotain sinnikästä kuralänttiä irti seuraavat kolmekymmentä vuotta. Mutta ei, vaan kävin hakemassa Lassen varusteet, ja kenties liiallista varovaisuutta noudattaen asettelin ensin satulan selkään, sitten suitset päähän. Ja sitten oma kypärä päähän ja karsinan ovi auki, ja sitten aivan yllättäen seisoinkin maneesissa. Tarkemmin sanottuna jakkaralla Lassen vieressä, ja meinasin jo livistää. Jakkarakin oli niin korkea, miten selviäisin tuolla?! Muistutin itseäni, että Tumppi oli ollut korkeampi, ja paljon epätasaisempi kuin Lasse. Enkä ollut muuten ikinä pelännyt korkeuksia. Niinpä hetken päättäväisyydenpuuskan ansiosta kampesin itseni selkään, eikä se enää siellä tuntunutkaan niin kamalalta. Ehei, tämähän oli ihan mukavaa.
Vielä mukavampaa se oli silloin, kun aloin ratsastamaan. Kei oli oikeassa, en ollut oikeasti varmaan ikinä ratsastanut kunnon hevosella. Sellaisella, jota oltiin aina ratsastettu oikein, jonka kanssa ei tarvinnut tapella jokaisesta pikkujutusta. Minä pyysin, Lasse teki. Lasse laukkasi, minä lensin. Aivan kuin olisin kasvattanut siivet, en ollut ikinä tiennytkään, että ratsastaminen voisi olla näin kivaa, näin helppoa.
Talliin saapuessani olin yhtä hymyä, mielessäni vieläkin jossain pilvien päällä valkealla ratsullani. "Heii! Miten meni?" Crimis kysyi kuullessaan saapumisemme. "Ooh, tää on niin siisti! Niin kiva ja kepee ja se teki mitä mä pyysin? Ilman että mun piti neuvotella asiasta? Oi vitsit, mun jalat taitaa täristä vähän..!" Crimis vain nauroi innostuneelle puhetulvalleni, ja kysyi, halusinko ruveta Lassen vuokraajaksi. Vastaukseni tuli saman tien: tottakai. | |
| | | Emilia Mode
| Aihe: Lanselot Ma 18 Joulu - 12:28 | |
| LANSELOT "Lasse" Irlanninhunter-ruuna, syntynyt 2006 Om. Hukkasuo > omat sivut < | |
| | | Sponsored content
| Aihe: Vs: Lanselot | |
| |
| | | | Lanselot | |
|
| Oikeudet tällä foorumilla: | Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
| |
| |
| |