Mittari hipoi juuri ja juuri 10 astetta ja taivaalta ripsi vähän väliä vettä, oikea juhannussää! Vedin takkini hupun tiukemmin päähän tuulen suojaksi, kun talutin Rickyä sisälle talliin.
-Moi! Sä oot varmaan Katya?, hämmästyin hiukan, ennen kuin tajusin äänen kuuluvan tummatukkaiselle miehelle, joka käveli tallin käytävällä minua vastaan.
-Joo, sori olin vähän omissa maailmoissa, naurahdin ja pysäytin ponin miehen kohdalle.
-Okei, mä oon Kei, hän esitteli itsensä ja näytti jotenkin vaivaantuneelta. Minullakin oli vähän awkward olo tilanteesta, johtuen varmaan aamukankeudesta.
-Aa joo, Crimis taisikin eilen mainita susta jotain. Jos oot se niin sanottu jokapaikanhöylä.
-Haha joo, sehän minä, Kei nauroi, joten tunnelmankevennysyritykseni oli nähtävästi onnistunut.
Jatkoin matkaani Rickyn karsinalle ja riisuin siltä loimen, jonka asetin kuivumaan karsinan oveen. Kävin hakemassa satulahuoneesta Rickyn suitset - satula sai jäädä odottamaan seuraavaa kertaa - jonka jälkeen kiinnitin Rickyn käytävälle ja aloitin perusteellisen puunauksen. Ruuna nuokkui minua vasten, kun putsasin siltä kaviot, joten jouduin hieman tuuppaisemaan sitä hereille, jotta en kaatuisi ponin painosta. Ricky näytti innostuvan, kun laitoin sille suitset päähän tajutessaan, että pääsee liikkumaan ja tutkimaan uusia paikkoja.
-Olisitpa yhtä innokas lähtemään töihin aina, naurahdin ponille. Me kaikki tiedämme, ettei ole olemassa sellaista unelmaponia, joka ei koskaan laiskottele töitä tehdessään.
Kirosin valintaani mennä ilman satulaa jo ennen kuin pääsin selkään. Siinä se suurin ongelma olikin - joka kerta kun yritin päästä ponin selkään, se otti askeleen suuntaan tai toiseen siten, että liu’uin alas.
-Prkl poni, tuskastelin itsekseni.
-Taidat tarvita jeesiä? maneesiin ilmestynyt Crimis naureskeli.
-Hmph, joo. Jos viittit pitää Rickyä kiinni, jotta pääsen selkään, vastasin. Crimis tuli oitis apuun ja seuraavassa hetkessä katui kenkävalintaansa. Kyllä, Ricky astui suoraan Crimiksen tennarin päälle ja sai tämän voihkaisemaan kivusta. Lopulta molemmat nauroimme ja punttasin itseni selkään.
-Okay, let’s do this, mumisin ponille ja annoin pohkeilla käskyn lähteä liikkeelle. Asettelin ohjat paremmin käteen ja ohjasin reippaalta tuntuvan ponin uralle.
Poni kulki hyvin allani ja sillä oli miellyttävä käynti. Ravikin oli todella pehmeää ja siinä oli helppo istua, mutta kun tuli laukkaympyröiden vuoro, sai harjasta pitää kiinni - tai siitä mitä siitä tyngästä oli jäljellä. Rickyn laukka oli perinteistä ponilaukkaa eli pientä, korkeaa ja poni veti päätänsä alas vähän väliä melkein tiputtaen alas.
-Joo kuule elä unelmissas, tokaisin ja vedin ponin pään ylös, jonka jälkeen hiljensin ravin kautta käyntiin - ei muuten ollut mikään helppo tehtävä.
Oikeaan kierrokseen laukka oli vähän helpompaa ja tasaisempaa. Sain jopa muutamaksi askeleeksi ponin pohkeideni väliin, kunnes tuulenpuuska heilutti maneesin pressua ja sain olla taas harjan jatkeena.
Loppukäyntien jälkeen ratsastin Rickyn tallin eteen ja laskeuduin siinä vasta selästä. Poni oli lievästi hikinen, joten harjattuani Rickyn heitin sille fleeceloimen päälle ja vein sen tarhaan. Hieman pettyneen näköisenä se sinne jäi, kun lähdin ajamaan kotia.
Katya ja Ricky #2